Ontdekkingstocht - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Ontdekkingstocht - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Ontdekkingstocht

Door: Lika

Blijf op de hoogte en volg Lieke

09 Februari 2014 | Ethiopië, Hawassa

Dingen vinden in plekken waar je het niet verwacht. Ik denk dat deze zin Ethiopia en mijn verblijf in het kort omschrijft. Ik ben op het moment ongeveer 10 maanden hier in dit mooie verdraaide land en ik geniet nog altijd. Mijn verblijf was en is meestal niet makkelijk en een gevecht met mezelf en met het werk hier maar het laat mij dingen zien die ik nooit gezien hebt. Gezien had ik het wel maar echt gezien heb ik het niet.

Dingen vinden waar je ze niet verwacht, geluk zien in de kleine dingen. Grote dingen vinden wanneer je er niet opzoek naar bent. Een groot ding zijn ‘’mijn’’ 8 fanatastische kinderen van de straat. We werken samen met een organisatie, Concern for Street Children (CSCA) die kinderen van de straat af haalt. Niet een makkelijke taak maar ontzettend mooi. Momenteel doen onze kinderen het fantatisch, ze zijn verslaving vrij, gaan naar school en werken voor hun inkomen. Het zijn 8 fantastische kinderen en elk uur dat ik met ze door mag brengen is geweldig. Ik heb liefde voor hun gevonden waar ik het niet verwacht had. We spreken amper dezelfde taal, al hoewel dat steeds beter gaat. We verschillen in leeftijd en ik voel liefde voor hun die ik voorheen niet kende. Ik mis ze als ik ze niet zie en ik geniet van het zijn met hun. Het voelt als mijn eigen kinderen… en dan 8 stuks in een keer. Ik heb liefde gevonden waar ik het niet verwacht had. En dat nogwel voor 8 prachtige kinderen.

Samuel die stiekem erg dicht tegen me aan komt zitten als we film kijken, Tariku die stoer doet maar graag wil leren en probeert echt Engels met me te praten of een Asjenafi die niemand toe laat maar elke keer vraagt of ik hem wil helpen mijn wassen of een Briuk die gehardend is door het leven op straat die moet huilen als ik een week naar Addis ga of een Adunja die vele streken levert bij iedereen maar het niet doet bij mij omdat hij mij te veel respecteert. Ja deze jongens zijn mijn jongens en ik heb ze gevonden waar ik het niet verwachtte.

Het geluk zit hem tegenwoordig voor mij in de kleine dingen. De grote dingen gaan zoals het hoort, compleet mis en zijn altijd 10 keer lastiger als ik van te voren had gepland. Ik kan genieten van de chaos op de markt, de ‘’fuel crisis’’ dat al ongeveer 3 weken aan de gang is of van de vrouwen die voor een kraam met 10000 advocado’s minimaal een uur nodig hebben om de beste advocado’s te kiezen. Het zijn de kleine dingen die het Ethiopische leven mooi maken. Niet meer de negativiteit van de bureaucratie en de stempels en problemen die er bij komen kijken. Het zijn niet meer de 20 projecten die af moeten, het raport dat nog even geschreven moet worden nog even daar heen, nee iets in mij is veranderd wat, voor mij, een enorme opluchting is en waardoor ik weer kracht heb gevonden om door te gaan. Het zijn de kleine dingen die het doen.

Die verandering is niet helemaal uit de lucht komen vallen, daar is eigenlijk maar een reden voor en zijn naam is Abnet. Hij heeft mij de kunst van de kleine dingen laten zien. Hij heeft mij laten zien dat het leven niet alleen maar daarom draait maar dat het ook om, misschien niet ook maar juist vooral draait in geluk vinden in de dingen of plekken waar je het niet meer verwacht. Gelukkig mag ik deze man mijn vriend noemen en heb ik nogmaals iets gevonden waar ik het niet had verwacht…

Heel veel liefs vanuit Ethiopia,
X Lika

  • 10 Februari 2014 - 11:57

    Magdaleen:

    Altijd goed om wat van je te horen.
    Maar dit keer is het groot nieuws!
    Proficiat met al dat kleine dat uiteindelijk ons leven kleur geeft.
    Veel lieve groeten.

  • 11 Februari 2014 - 18:41

    Jolien:

    Iets aan toe te voegen .. waf yelem ;)

    Schatje wat een prachtig verslag, wauw!
    Je bent fantastisch!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 1047
Totaal aantal bezoekers 140273

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: