Zaterdag - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Zaterdag - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Zaterdag

Blijf op de hoogte en volg Lieke

06 Juli 2014 | Ethiopië, Hawassa

Ughh…. Wekker…Opstaan. Geen. Zin. Vandaag. Het is veel te vroeg om iets te gaan doen.. Zucht. Ik kijk op mijn telefoon, dat ook als wekker dient, het is 06.17. Oefff dat is wel even iets te vroeg… Ik wil slapen vandaag, wacht eens even, het is zaterdag. Dat houdt in dat ik mag slapen dat ik me om mag draaien zonder dat mensen mij over een uur gaan bellen waar ik blijf. Heerlijk, zaterdag. Ik zet mijn wekker uit en draai me om en bedenk me hoe lekker mijn bedje ligt. Zalig zo’n zaterdag.
Mijn biologische klok besluit 4 uur later dat het genoeg slaap is geweest en ik wordt met een uitgerust gevoel wakker, wat vrij zeldzaam is deze dagen dus genieten. Oke wat ga ik vandaag doen? Ik sta op en loop richting de keuken om water op te zetten voor thee. Thee, mmm, ik heb meer zin in koffie, koffie bij Enat Buna en misschien dat ik er nog wel een eitje bij neem.

Zou Kevin mee willen? Eitje eten? Ik zoek mijn telefoon en probeer Kevin’s nummer. Ik krijg 5 keer de charmante dame van Ethiopian Telecom aan de lijn die mij heel vriendelijk vertelt dat het nummer dat ik probeer te bereiken niet binnen bereik is. Dus… Poging nummer 6, en jawel ik kom er door, wonder boven wonder. Voordat ik ook maar iets kan zeggen zegt Kevin, hoe maak je beltegoed over van de ene telefoon naar de andere telefoon… Ik zo waarom heb jij dat nodig? ‘’Shimmy is gearresteerd, en hij heeft beltegoed nodig’’ Aldus Kevin. Ik schrik me dood en zeg dat ik het geld wel overmaak en dat ik hem ook even bel om te checken whats going on. Na 20 pogingen om Shimmy te bellen laat Ethiopian Telecom mijn telefoon erdoor en hoor binnen 2 seconde ‘’Nebseeeeeee!’’ aan de andere kant van de lijn. We doen het standaart begroetings ritueel en vraag hem waarom hij gearresteerd is. Hij zo, oke hoe weet jij dit? ’’Bad news travels fast, nebse’’. Hij legt uit dat de verkeerspolitie hem heeft opgepakt omdat hij uit zijn ‘’zone’’ reed. Onzin rede dus maar genoeg om hem al heel de ochtend op het politiebureau te zitten en ook is zijn bajaj afgepakt en staat ergens binnen en politie bureau aan de andere kant van de stad. Ik weet uit ervaring dat de Ethiopische politie er gevoelig voor is als er een blanke bij is en dat de dingen kan laten versnellen. Ik bied Shimmy aan om mee te gaan, na 5 keer aandringen en zeggen dat het geen probleem is, komt hij deze kant in zodat we kunnen gaan naar zijn bajaj.

Ik maak mijn kopje thee, en bedenk wat ik aan doe. Ik bedenk me ook dat deze dag wel eens heel anders kan gaan lopen dan ik had bedacht. Ik vind het eigenlijk allemaal wel best. Kleed me aan, met een beetje meer decollecte als ik normaal doe maar agh, het is voor het goede doel, toch?

Shimmy komt me halen en we gaan samen op weg naar Mobile, een streek in de stad. Daar aangekomen moeten we 20 minuten wachten voordat we de juiste politie agent te pakken hebben. Na verschillende gesprekken in het rappe amhaars is de uitslag als volgt. De bajaj is er, maar de politie agent die Shimmy had gearresteerd is er niet want die doet aan de Ramadan, dus die is naar huis en waarschijnlijk aan het slapen of in de moskee. We worden naar het kruispunt gestuurd waar Shimmy gearresteerd is om daar de andere politie agent te zoeken.
Na 20 minuten gewandelt te hebben in de brandende zon zijn we bij het kruispunt aangekomen. Zoals ik al had gedacht, geen politie agent te bekennen. We bellen weer met het politie station en die geeft ons het nummer van politie agent nummer 2. Die stuurt ons vervolgens naar de moslim politie agent’s huis. Volgen jullie het nog, ik was erg van de wap af en er werd ons vaag uitgelegt dat het ergens bij dat hotel in die buurt moest zijn. Hop weer in een andere bajaj, weer 20 minuten lopen en 5 shops gevraagt waar het huis was, geen idee wie hij is en waar hij woonde… zucht. Het lijkt Ethiopian Telecom wel. Shimmy had de moed al lang opgegeven, ik ben, zoals ik als Nederlander betaam, iets vasthoudender. Bij shop nummer 6 kennen ze hem wel en we worden door een meisje naar zijn huis geleid. Aangekomen is zijn vrouw er maar moslim politie agent is in de moskee en heeft zijn mobiel uit staan. Zucht.. Of we later terug kunnen komen. Tuurlijk, geen enkel probleem…

Shimmy weet het niet meer en dus besluit ik maar om op vlees te trakteren bij ons favoriete restaurant, Meheret. Daarna gewoon even een rondje lopen, want tja we hebben toch niets beters te doen. We komen allerlei mensen tegen die lachen om het feit dat Shimmy aan de wandel is, maar nog meer omdat hij langs mij loopt en hij ruim 15 cm kleiner is dan mij.
Aangezien de telefoon na 1,5 uur nog steeds uitgeschakeld is, laten we maar koffie doen? Normaal gesproken zijn we gemiddelt 10/20 minuten bij Enat Buna, vandaag hebben we het record gevestigd op 2 uur. Na 2 uur had meneer de moslim politie agent zijn telefoon aangezet en besloot dat we konden gaan naar het politie bureau in Mobile. Once again pakken we onze spullen en zoeken een bajaj naar die kant van de stad. Aangekomen bij het politie station is de politie agent die de aangifte heeft opgeschreven niet aanwezig en moeten we hem even bellen. Aldus weer een ruim uur verder en verschillende gesprekken met de 3 ‘’gezellige’’ politite agenten is het gelukt om de man te pakken te krijgen. Vervolgens wordt er verhit in het Amhaars gediscuseerd en getelefooneerd tussen verschillende politie agenten, ik weet niet eens meer wie of wat. Ik ben het ondertussen wel een beetje beu dit spelletje. Het gestuurd worden naar de muur en dan weer terug naar het kastje. Maar we lachen lief en we vinden het allemaal prima. Al met al hebben we de bajaj terug en mogen we gaan. VICTORY IS OURS!

Het is een wonder dat we de bajaj binnen 1 dag terug hebben gekregen en dat alles ‘’mee’’ zat. Ik vraag me sterk af waarom dit spel zo gespeeld wordt en waarom het zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt voor mensen om gewoon hun kostje bij elkaar te verdienen. Shimmy is voor deze dag alleen al 850 Ethiopische Birr kwijt ongeveer 32 euro. En hij heeft de dag geen inkomsten. Dit spel wordt te vaak gespeeld. Corruptie is aanwezig maar achter gesloten deuren of gordijnen van de bajaj.

Vandaag ging niet als gepland, ik heb geen warme douche gehad, ook heb ik geen ei gehad. Vandaag heb ik wel Ethiopia mogen ervaren zoals ik nog niet eerder had gedaan. Daarnaast was het een top dag, ik heb heel de dag met mijn nebse mogen zijn. Zonder dat we reden of wat dan ook. We hebben gewoon een hele dag met elkaar mogen spenderen en ik heb er volop van genoten.

  • 06 Juli 2014 - 18:28

    Jolien:

    Enat bunaaaaa! Pfff wat een gedoe... Maar bajaj back :) say hi to nebse, nebse :) xxxx

  • 07 Juli 2014 - 08:25

    Smam:

    van het kastje naar de muur, wat een kalmte, je had ook iets eerder over de balie kunnen leunen, helpt hier in holland zelfs...............................

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 837
Totaal aantal bezoekers 140248

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: