Ik heb geleerd... - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Ik heb geleerd... - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Ik heb geleerd...

Door: Lika

Blijf op de hoogte en volg Lieke

29 September 2014 | Ethiopië, Hawassa

Afgelopen anderhalf jaar heb ik hier in het zuiden van Ethiopia, Hawassa mogen zijn en er zijn vele wijze en stomme lessen gekomen die voor mij bij Ethiopia horen.

De natuur, de kracht van de mensen, de veerkracht van de kinderen en alle kleuren en geuren in dit land zijn prachtig. Ik heb een deel van de taal geleerd (wat een verdomd moeilijke taal is.. Tering) , de Ethiopische cultuur (wat niet altijd even makkelijk is geweest, er zijn overal regels voor en niet heel veel mensen leggen dit uit. Een persoon op een verkeerde manier de hand schudden is eigenlijk totally not done…), het land mogen zien en ervaren (uren in minibusjes gepropt zitten en terwijl er stralen zweet naar beneden lopen je afvraagt of het jou zweet is of die van je buurman. Je stiekem ook afvraagt waarom je ook al weer 1.82 bent en niet 1.55 dat zou toch heel veel makkelijker zijn, of als de minibus gearresteerd wordt dat het tussen de 1 minuut en de 5 uur kan duren), ik heb geleerd dat ik altijd eerst een kleur zal zijn en daarna pas een persoon (en dit zal voorlopig, helaas, nog wel blijven. Mensen zullen altijd eerst blijven denken dat ik een lopende ATM ben voordat ze beseffen dat ik niet in een paleis ben opgegroeit en dat ik ook gevoelens heb), dat kinderen van de straat prachtige kinderen zijn (voorheen waren het probleem kinderen nu zijn het kinderen die in mijn hart zitten en die ik waar ik ook heen mag gaan met me mee zal dragen).

Ik heb geleerd dat Ethiopians ook 2 gezichten (kunnen) hebben en soms misschien wel meer dan 2 (wat het vrij moeilijk maakt om mensen echt in te kunnen schatten…), ik heb ook geleerd dat ontwikkelingswerk misschien niet de oplossing is (na veel gesprekken met mensen in deze wereld, met de Ethiopians in de koffiehuizen, met mensen in bajaj’s en overal in Hawassa, denk ik niet dat een NGO de oplossing is. Wij ‘’witte’’ mensen kunnen fondsenwerven en netwerken, iets wat locale mensen amper kunnen. Wij moeten gaan doen waar wij goed in zijn en de Ethiopians laten zien hoe en wat er mogelijk is en ze zelf laten doen. Ethiopians zijn sterk, slim en veerkrachtig, ze kunnen zichzelf ontwikkelen en groeien. Ze moeten alleen af van een NGO cultuur en leren dat er gewerkt moet worden voordat er geld is.), ik heb geleerd dat dingen soms ten einde komen voordat jij er klaar voor bent maar dat dat eigenlijk wel oke is.

Ik heb geleerd dat ik stiekem heel veel om kinderen geef, en zeker de 10 kinderen van CSCA (ik heb het nooit op kinderen gehad maar die 10 kinderen zijn me zo dierbaar), ik heb geleerd dat ik vaak nog net iets meer geduld moet hebben (nog meer tot 10 tellen, nog meer African time toepassen), ik heb geleerd dat het eten in locale restaurantjes 10 keer lekkerder is (wauw wat ben ik blij met de locale cuisine in Ethiopia, het eten zo ontzettend lekker. Dat ik ooit zonder enjera heb geleeft, niet meer voor te stellen. Het duistere tentje zonder verlichting waar ze super lekker vlees hebben of het ozo drukke koffiehuis met de beste koffie van heel Hawassa. Wauw, krijg spontaan honger). Ik heb geleerd dat ik onvoorwaardelijk lief kan hebben (ik heb geleerd dat mijn familie meer waard is dan wat dan ook, en ik ben hun daar ook naar gaan behandelen, sorry dat het 23 jaar heeft geduurd. Ik heb geleerd dat mijn hart groter wordt hoe meer ik lief heb en dat ik groei van liefde. Ik heb gezien en gevoeld hoe het is om wakker te worden naast je geliefde, ik hoop dat ik dat nog vaak mag gaan doen), ik heb geleerd om niet te oordelen (je weet niet waar mensen vandaan komen, je oordeel is makkelijk gemaakt maar we weten niet waarom de man vraagt voor geld, we weten niet waarom die vrouw steelt, of waarom dat meisje in de prostitutie zit, of waarom die vriend het geld niet terug geeft dat je hem geleent hebt. Ik heb geleerd dat dingen gebeuren voor een reden en dat ik moet afwachten tot de reden zich laat zien. Tot die tijd een open hart en open mind te hebben).

Ik heb de afgelopen 1,5 jaar enorm veel geleerd en ik ben dankbaar voor de kansen die ik gekregen heb. Mijn samenwerking met MammaSan is gestopt en ik ga een nieuwe kant op.
Ik ga weg uit de ontwikkelingssamenwerking sector (het woord is zoiezo al te lang…).

Ik ga nieuwe wegen bewandelen en ik hoop dat ik de dingen mee kan nemen die ik al geleerd heb. Mocht er meer duidelijkheid zijn over de nieuwe wegen die ik ga bewandelen dan ga ik jullie op de hoogte houden van mijn plannen. Voor nu ga ik nog even een maandje genieten van Ethiopia en al haar mooie facetten.

  • 29 September 2014 - 21:12

    Rieky De B:

    Lieke wat een mooie en leerzame periode heb je beschreven, dit alles lezende, kun je als lezer hiervan nog veel leren!! Dank je wel, ik wens je nog een mooie maand in Ethiopie , geniet ervan en tot ziens !
    Lieve groetjes Rieky

  • 30 September 2014 - 15:34

    Smam:

    met heel veel liefde gelezen dat mijn bijzondere dochter een mooie vrouw is, xxx

  • 30 September 2014 - 17:20

    Magdaleen:

    Lieverd je hebt me ontroerd en ik ben heel blij met deze Lieke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 1854
Totaal aantal bezoekers 140324

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: