Addis Ababa - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Addis Ababa - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Addis Ababa

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

06 Maart 2016 | Ethiopië, Addis Abeba

Na ongeveer een jaar niets meer van me gehoord te hebben is het weer eens tijd voor een update van wat er nu in het leven speelt. Het is anders en veel maar ook prachtig en goed.

Afgelopen jaar is niet precies gemakkelijk geweest maar we zijn er nog steeds en voordat, want er waren momenten dat ik dacht dat het niet mogenlijk was, ben ik heel erg dankbaar.

Waar ben ik op dit moment? Op dit moment woon ik in Addis Ababa, de hoofdstad van Ethiopia. Wat enorm wennen was, een grote stad, veel verkeer, mensen en indrukken. Ja dat was erg wennen om vanuit Bladel, Kitui of zelfs Hawassa, wat eigenlijk gewoon kleine gaten waren, naar een stad te verhuizen. Het is een stad die leeft, met mensen die je begrijpen. Ik kan zelfs gewoon over straat lopen en ik krijg niet 1x ferengi naar mijn hoofd. Wat zalig. Wat er dan wel weer langst staat is dat je meer als een stuk vlees gezien wordt en iedereen je mooi vind, agh goed voor het ego…
Je hebt een bioscoop zodat ik de hateful eight en deadpool kon kijken. Die luxe heb ik gemist, en de bioscoop zit zelfs op 5 minuten afstand van mijn bed. Addis slaapt nooit, er is altijd wel iets te doen in de stad. Een festival, een gathering, een youth organization, skateboarding of een van de vele feestdagen. Mocht er geen special gelegenheid zijn dan zijn er altijd wel bandjes die savonds ergens spelen of ergens is er een happy hour en is het geweldig om te zien dat iedereen leeft in deze stad.
Het heeft even geduurd maar op dit moment kan ik de schoonheid van deze stad in zien. Als we door de afval heen kijken, het chaotische verkeer, de brandende zon als je al 3 uur in de file staat voor benzene, de bedelaars die niet snappen dat als je me voor 100ste x bij het zelfde stoplicht ziet, ik nog steeds geen geld zal geven.

Wat doe ik op dit moment? Samen met Shimmy, een goeie vriend uit Hawassa, hebben wij samen een bedrijf opgestart. Een ViaVia, www.viaviacafe.com, om meer te weten te komen. Het is een reiscafe met 90 stoelen waar mensen kunnen zitten. Het is een enorme reis geweest om naar dit punt te komen maar op dit moment zijn we 6 maanden open en ik durf het bijna niet te zeggen maar we groeien enorm en mensen kennen ons en blijven terug komen voor de ViaVia vibe. Wauw. Ik geniet van mijn werk, ik kook 4 avonden in de week, daarnaast doen we de administratie en de dagelijkse dingen rondom de Via. Ik geniet zelfs van de afvoerleiding maken…. Wie had dat ooit gedacht.

Maar wat ik misschien wel het prettigste vind aan Addis… Is het feit dat er mensen zijn die gelijkgestemt zijn. Mensen van over de hele wereld, mensen allemaal met een verhaal maar het maakt niet uit. In de Via is dit duidelijk te zien. Mensen die hier komen op doortocht en vragen of ze een biertje kunnen drinken met iemand, en vervolgens loopt er iemand langs en die nodigt hem uit bij hem aan de tafel. Het feit dat iemand een huis nodig had en vervolgens de tough guys van Via binnen 3 uur ongeveer 10 huizen hadden gevonden. Laatst zei Banchi tegen mij; there is never a boring day at Via. Er gebeurd altijd wel wat, wat het vermoeiend maakt maar ook zeer geweldig.

We genieten volop en ik durf weer vooruit te kijken. Na alles wat er gebeurd is denk ik dat ik niet meer weg te krijgen ben. Onkruid vergaat niet denk ik dan maar.


  • 06 Maart 2016 - 16:25

    Magdaleen:

    Heerlijk om zo'n positief verhaal te lezen!
    Van harte Proficiat met zo,n uithoudingsvermogen.
    Veel lieve groeten voor jou.
    Abraco van Magdaleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 1551
Totaal aantal bezoekers 140339

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: