Alles is nieuw - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Alles is nieuw - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Alles is nieuw

Door: Leacky

Blijf op de hoogte en volg Lieke

07 Februari 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

In een week van de Nederland naar Ethiopie. Een wereld van verschil. Wat een mooie eerste week. Een week die zowel voor mij als voor Affini (het project waar ik werk) nieuw was. Het was heel erg afwachten wat kunnen hun en ook vanuit hun, wat kan zij. Eerst waren de gezichten niet zo heel enthousiast toen ik zei dat ik 20 was, wat ineens weer omhoog ging toen ik zei waar ik al geweest was. Het antwoord daarop was; Your so wonderfull! En dat 100 keer achter elkaar. Ze zijn er blij met mij en de samenwerking met Be More.

Het was een week van wachten, uitleggen, uitgelegd worden, geduld, heel veel geduld, nieuwe indrukken, planning schrijven en nog meer wachten tot dat het duidelijk gaat worden.
We hebben voor een eerste week op een nieuw project wonderbaarlijk veel gedaan. We hebben 2 community’s bezocht, 3x house tot house visit gedaan. Een health workshop bedacht voor de community. Langs allerlei instanties gegaan om meer informatie te krijgen erover de onderwerpen; abortus, family planning, HIV/Aids en Educatie.
Al met al kunnen we zeggen dat het een drukke geslaagde eerste week was.

Allereerst wat is en doet Affini. Affini ,of Afid wat je wil, zet zich in om om Lake Hawassa te behouden. Lake Hawassa ligt tussen een aantal grote bergen in. Er leven mensen rondom die berg die daar gebruik van maken. Ze kappen de planten en laten vee er grazen. Doordat er jaren niets aan is gedaan is er erosie ontstaan. De brokken rots vallen naar bendenen en vallen in het meer en zo zal het meer langzaam dicht slibben. Affini motiveerd community’s om de berg te behouden en samen met hun er aan te werken. So far so good! De drie community’s werken hard en 2x in de week om of randen te maken, plantjes water te geven of nieuwe plantjes in de nursery te verzorgen. Daarnaast geven ze in de avonduren Tutorclasses (die zijn nu nog niet want de scholen hebben vakantie). Daarnaast willen ze de social awareness verbeteren hierin spelen wij weer een belangrijke rol. Wij moeten de community’s ingaan om te kijken wat de behoeftes zijn en als we dat weten wat kunnen wij er mee doen.

Deze week hebben we house to house visits gedaan in 2 community’s. Het was bijzonder om te zien dat de community je zooo warm welkom heet! Heel fijn en heel apart, ze gingen God bedanken omdat ik er was.. Beetje overdreven vinden we niet? Maar goed we hebben moeilijk onderwerpen aangesneden om er zo achter te komen wat ze weten en waar de behoefte ligt. Dus met welke kennis kunnen we ze steunen. Wat eruit komt is prachtig ze weten heel goed waar ze hulp bij nodig hebben en wat voor hulpt. Het varrieert van health education tot how to overcome poverty. Over die laaste behoefte moeten we maar eens goed en lang nadenken hoe we daar bij kunnen helpen.
Dus aankomende donderdag om 8.30 staan wij op de berg te vertellen over HIV/Aids en tyfus en malaria en hoe je dat kunt voorkomen!

Het is prachtig om te doen maar ook moeilijk tegelijk. Het zijn vaak mensen die niets hebben en nog nooit blanke hebben gezien (dat is een rare ervaring!). Ze zijn je zo dankbaar terwijl we nog niets gedaan hebben. Ik ben benieuwd in hoeverre we echt wat voor hun gaan doen. Ik heb er in ieder geval veel zin in!

Het wonen gaat stukken beter, wc is gemaakt, water doet het weer en de mysterieuze kakkerlak heeft zich niet meer laten zien! ThanksThanksThanks! Het is warm in de middag en koud in de ochtend maar wel ontzettend mooi. Woest en ruige natuur wat nu dor is maar als je op de foto’s kunt zien zie je dat als er water is dat het prachtig groen is!
Buiten dat is het eten goed! Woooaaa ik ben er echt gelukkig mee. Lekkere salades en lekkere injerra, zie foto’s, en nog lekkerdere sandwiches! Geweldig mooi om te zien! Ik vind het prachtig!

Heel veel liefs vanuit Ethiopie en geniet van de foto’s

Xliefs
Lieke

• 07 Februari 2012 - 07:13

Frits:

Goed verhaal en mooie foto's!!
    Heel veel succes.
    Frits

• 07 Februari 2012 - 07:24

Papsie:

Hoi Meisje,

Het ziet er uit dat je weer veel goede dingen aan het doen bent en gaat doen. Ik heb weer genoten van je verhaal en de foto's (alleen een beetje op je spelling letten he :-)). Gewoon doorgaan!
    Toedels

• 07 Februari 2012 - 10:32

Tif:

Fijn om te lezen dat het goed gaat :) hier ook een nieuwtje herkansing gehaald!!!!

• 07 Februari 2012 - 16:54

Smam:

he leaky, of heet je daar anders, op zn amhaars.......
    het weer is hier koud, deze week geen school, het werk is nog steeds enorm leuk en ben wel een beetje moe, ga koffie drinken bij t beeldhouwen maar daarna lekker vroeg onder de wol.
    mooie foto's, mooie natuur, mooie mensen.
    hvj

• 07 Februari 2012 - 23:30

Jolien:

Lieve Lieke!

Waaauuwww!!

Superweek :)
    Keep up the good work en succes donderdag!!

• 09 Februari 2012 - 18:24

NVE:

Beste Nederlands sprekende gemeenschap!

Vrijdag 10 februari, is het weer zover! Fred's Friday in Wim's Holland House! Deze maand hebben we DJ Adissu uitgenodigd! Dezelfde DJ die zorgde voor geslaagde muziek tijdens het Oranje bal afgelopen jaar. Een avond waarbij er dus weer eens lekker ouderwets gedanst kan worden! Zie flyer in de bijlage.

Wim's Holland House is te vinden in La Gare. Rij richting het treinstation. VOor het treinstation naar links, onder de slagboom door en dan tweede weg links!

Groet,
    Het bestuur van de NVE