zaadjes planten, water geven en wachten - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu zaadjes planten, water geven en wachten - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

zaadjes planten, water geven en wachten

Door: Leacky

Blijf op de hoogte en volg Lieke

21 Februari 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Waar begin je met uitleggen hoe jou leven ineens 180 graden omgedraaid is. Waar begin je met uitleggen van alle indrukken van mensen, het complete leven hier. Ik loop hier al 2 weken tegen aan, hoe ga ik dit uitleggen aan mensen. Maar ik ga mijn uiterste best doen om een kleine update te geven van wat te hebben gedaan.

Voor Affini trekken wij 3 ochtende in de week de communities in om daar te kijken naar de envirmental protection side maar ook steeds meer naar het social awareness programma. Het is vragen waar ligt de behoefte en waar kan ik inderdaad mee ondersteunen. We hebben 2 weken geleden een health class gegeven omdat ze niet wisten hoe ze handen moesten wassen, hoe je HIV/Aids krijgt, wat voor geboorteregeling (family planning) er is, hoe je jezelf kunt beschermen van ziektes, gewoon basis dingen die voor ons zo logisch zijn, zijn voor deze mensen wereldvreemd. Heel raar maar wel heel mooi om de mensen te kunnen helpen en ook daadwerkelijk de week later de verandering zien bij hun thuis. De wc niet meer naast de keuken en of dat er klamboes zijn gekocht. Heel mooi om te zien.

Aan de andere kant kan het ook heel schrijnend zijn. In een van onze communities hebben ze nog steeds geen water en geen electriciteit. De vraag vanuit de community was of ik dat aan kon gaan leggen. Dan sta je erg te kijken dat de basis voorzieningen niet in orde zijn. Vind het moeilijk om dan te zeggen dat ik niets voor ze kan doen, dat we alleen kunnen kijken hoe het moet maar dat ze echt zelf langs de regering moeten gaan om daar het aan te vragen.

In de communities zie je al verschil met 3 weken geleden. Ik word nu geweldig onthaald elke ochtend met LEACKY! LIEK! LIK! LIKE! (Echt mijn naam heeft zoveel varianten gekregen het is echt niet normaal) en dan zijn ze echt blij en vragen ze me wat te vertellen over een willekeurig onderwerp. Met de vrouwen was dat vorige week over family planning. De andere keer gaat het over IGA’s (income generating activities) wat kunnen we het beste doen, is een kippenprogramma slim of kunnen we beter mais verbouwen. Heel mooi om te zien dat er vooruitgang in zit.

Daarnaast wil Affini zich ook nog gaan uitbreiden op Education. Ze willen graag iedereen educatie geven, dit is niet alleen maar school maar experience sharing, vision sharing, write/speak/read English, tutor class, mentor students and counsel the students. Dus het is zeker meer dan alleen maar voor de klas staan, ook de reden waarom ik het WEL interresant vind. Afgelopen maandag hebben we 3 basisscholen overtuigd van Affini en mogen wel volgende week tijdens officiele lestijd aan de slag! Wauw! Echt heel gaaf. Naar het feit dat wel ‘’les’’ willen geven gaan we ook de schoolterrein aanpakken, meer bomen, schoon houden en als dat goed loopt willen ze campagnes op gaan zetten om de buurt schoon te gaan maken. Ideeen hebben ze zeker genoeg, alleen nu moeten we het nog gaan uitvoeren. Ben benieuwd maar heb er wel veel zin in.

Het zijn erg lange dagen maar ook zeker de moeite waard. Ik vind het fijn om iets te mogen en kunnen doen. Dit was zeker de maanden werken meer dan waard!
Ik geniet met volle teugen van alles wat het land te bieden heeft. Het is niet altijd makkelijk en soms wil ik ook echt een niet meer verder omdat ze zo anders zijn maar dan moet ik tot 10 tellen en weer van voorafaan beginnen met nieuwe inzichten. Aangezien we environmental protection doen; we stoppen een zaadje in de grond, geven het aandacht, liefde, water en zon en als hij dan daadwerkelijk uitgroeit tot een boom dan is dat machtig mooi om te zien!

Heel veel liefs uit Hawassa
Like! Lik! Lieke! Leacky! Liek!

Foto’s:
https://picasaweb.google.com/102275942779228182325/Ethipia?authkey=Gv1sRgCLaTnqGvjoHWcQ

  • 21 Februari 2012 - 08:49

    Papsie:

    Wat een druk baasje ben je toch? Das nog een iets anders dan werken bij Wouters en Ter spegelt. Mooi om te lezen dat je geniet, van ethiopie, van de mensen, van de vooruitgang, van alles. Ik ben weer ontroerd over je verhaal.
    Toedels

  • 21 Februari 2012 - 12:47

    Smam:

    als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

  • 21 Februari 2012 - 14:34

    Connie De Haas:

    who Lieke, wat een ervaringen. Ik wens je veel succes met je project. Dapper hoor.

  • 21 Februari 2012 - 15:44

    Sanne:

    Hey Zusje, ik heb er eigenlijk geen woorden voor. 'Wow' komt misschien het dichts in de buurt. Ben echt trots op je =D

  • 21 Februari 2012 - 17:06

    JeTruus Uit Tilburg :

    Maar goed dat we tot tien kunnen tellen want van zaadje tot boom........Wat zijn jullie heerlijk veelzijdig bezig. Proficiat, heel veel geduld en nog meer succes.
    Geniet ervan!

  • 22 Februari 2012 - 17:26

    Mick:

    Hee Liekert,
    ziet er mooi uit daar, mooie foto's!
    Geniet ze en you can do it!

  • 22 Februari 2012 - 18:14

    Jolien:

    Wooww.. klinkt super!!

  • 23 Februari 2012 - 13:03

    OompjeJeroen:

    Goed en mooi om te lezen dat je lekker bezig bent met je mooie en goede werk.

    “Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift , which is why we call it the present.”

    Maar hou ons wel op de hoogte van je geschiedenis.
    Maak je niet te druk om morgen.
    En geniet van de dag zelf.

    Toedels
    Ikke

  • 26 Februari 2012 - 19:56

    Frits:

    Hoi Lieke,
    Ik lees het al...uiteindelijk kom ook jij gewoon bij het onderwijs terecht :) :)
    Veel succes, sterkte, geduld en plezier.
    Frits

  • 05 Maart 2012 - 12:26

    Sandra:

    Raar om hier in Nederland je verhaal te lezen en de foto's te zien waar ik ook onderdeel vanuit maak. Maar oh zo herkenbaar je belevenissen.
    Je bent een ontzettend leuke, gezellige, hardwerkende " bitch" met een ochtendhumeur ( waar ik totaal geen last van had hoor:)) 4 weken met jou in 1 huis leven zo ver weg is echt geen straf geweest. Je weet dat ik graag nog terugkom voordat jij doorgaat naar Kenia om daar aan de slag te gaan.
    Je ouders begrijp ik wel dat ze je niet zo lang kunnen missen en je komen opzoeken in Kenia. Het zal wel een gezellige dolle Brabantse boel worden daar in Kenia.
    Geniet nog maar lekker in Ethiopie! je weblog ga ik in de gate houden zodat ik niets mis van alles wat je nu weer meemaakt. Liefs en dikke knuffel Sandra X

  • 13 Maart 2012 - 18:32

    Sjowennah:

    Ey chickerdechick!!

    Habari yako?! Heb al ff niks meer gehoord/gelezen van/over je!! Hoop snel weer iets te horen. Ik geniet van je foto's en verhalen... Zo ben ik er toch een beetje bij! Dikke kus van mij... En blijf genieten hè! Maak er een mooie tijd van en doe goed!! ;)

    Kwaheri!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 677
Totaal aantal bezoekers 140371

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: