Vrijwilligers, toeristen en genieten - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Vrijwilligers, toeristen en genieten - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Vrijwilligers, toeristen en genieten

Door: Leacky

Blijf op de hoogte en volg Lieke

21 Maart 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Afgelopen weken zijn weer voorbij gevlogen. De mensen die we vorige maand hebben opgehaald staan nu op het punt om weer te vertrekken. Raar om te beseffen dat ik nog 2 maanden mag blijven. Gelukkig gaan ze niet allemaal naar huis maar het is toch een raar idee dat er alweer mensen terug naar Nederland gaan terwijl ik hier blijf. Maar daar hebben we op Affini geen last van. Het meisje, Liske, een Belg, die met mij op het project zit blijft ook nog 2 maanden.

Wat hebben we de afgelopen weken eigenlijk allemaal gedaan?
Om te beginnen hebben we een vrijwilligersdag gehad. Er zijn 3 projecten van Be More in Ethiopië, Worancha (schoolproject vanuit de kerk), AETSD (helpt mensen met een handicap, visueel of fysiek) en natuurlijk Affini. Ik vond het geweldig om de andere vrijwilligers te kunnen laten zien wat wij nu doen op de berg en met de community. De mensen van de community vonden het ook helemaal geweldig dus beide kanten winst. Het was vroeg maar de community heeft er een feest van gemaakt door te gaan zingen en dansen op de berg. Prachtig om te zien dat hun er ook zoveel plezier aan hadden. Daarna zijn we naar AETSD gegaan en zijn we naar hun school gegaan waar de blinden en doven kinderen les krijgen. Heel mooi om te zien dat 2 jonge jongens, Estifanos en Sunshine, zich hiervoor inzetten en het met zoveel passie doen en dat overdragen naar de vrijwilligers. Zo mooi om te zien dat het ook goed loopt. Speciaal voor Sandra; de dormitory was geweldig! Echt prachtig om te zien dat het er zo vet uit ziet. De foto’s zijn voor het bewijs, en het bewijs dat je legging gebruikt word. Bij Worancha project zag je dat het een vrij nieuw project was en dat er nog veel kon gebeuren. Was mooi om te zien dat de vrijwilligers al lesmaterialen getekend hebben en dat het steeds meer als een echt klaslokaal eruit gaat zien. Mooi om te zien dat het alle 3 mooie projecten zijn.

Op ons project, Affini, gaat het nu even traag omdat het niet zo goed liep met de coördinator maar dat is vanaf volgende week geen probleem meer en dan hopen en ik weer te gaan knallen. Maar wat hebben we wel in de tussen tijd gedaan. We zijn leraar geweest op 3 basisscholen, 1 high school en werken in 3 communities waar we samen werken aan natuurbescherming. Deze maand is het massaal gaten graven en zorgen dat er plek is voor de planten die als het goed gaat met het weer volgende maand geplant kunnen worden. Volgende maand is er een soort regenmaand, maar of het ook echt zo is dat weet niemand hier. Dus mocht er regen gaan vallen kunnen we volgende maand de planten gaan planten. Maar voor nu is het enorm veel gaten graven en zwoegen in de vroege morgen. Naast de natuurbescherming gaan we op house visits waar we vragen stellen over HIV/Aids, anticonceptie, school, basis behoeftes, IGA en nog meer sociale bewustwording. Volgende week gaan we in Tullo community een training geven over alle anticonceptie regelingen die er zijn. Vaak weten de mensen hier niet wat er nog meer is buiten de prikpil. Dus mocht je hier ontevreden over zijn weet je gewoon niet wat er nog meer is. Heel apart om te beseffen dat het in Nederland zo makkelijk is om anticonceptie te gebruiken en mensen het hier niet weten. Wat wel weer mooi is dat ze er wel voor open staan om er naar te luisteren en opzoek te gaan wat wel fijn is.

Het lesgeven… Ik vind het nog steeds niet helemaal mijn ding. Op 2 primary schools ga ik nog mee. De derde hebben we laten vallen zodat ik Affini board members kan trainen in communicatie en mee kijken met de financiën. Dus nog 2 primary scholen en 1 high school. De high school ben ik officieel een aardrijkskunde lerares. Ik moet toegeven dat daar lesgeven wel erg leuk is. De studenten zijn nu niet meer bang en weten hoe we lesgeven dus krijg je daadwerkelijk response uit de klas. Als het goed is weten mijn studenten nu dat Brazilië niet in West-Afrika ligt en dat Japan niet onder Kenya ligt. Dus ik hoop dat het goed gaat komen. Het lesgeven op de primary schools is nog een stukje lastiger. Ze spreken wel Engels maar niet graag dus lijkt het net alsof je tegen een betonnen muur staat te praten. Maar ik hoop dat op het moment dat wij weg gaan dat ze denken ee dat is wel fijn dat ze er zijn en misschien kunnen we zelfs ook iets terug zeggen. Maar goed daar kunnen we alleen maar op gaan hopen.

Afgelopen weekend zijn we met alle vrijwilligers naar Arba Minch gegaan. Dat ligt 270 kilometer zuidelijker als Hawassa. Daar hebben we welgeteld 7,5 uur op gereden. Dus dat wil wat zeggen over de wegen. Maar goed we zijn daar lekker de toerist uit gaan hangen. We zijn met een bootje, JA EEN BOOTJE, over een meer gegaan waar we krokodillen, nijlpaarden en pelikanen hebben gezien. Was prachtige natuur en super gezellig maar het aller fijnste was nog de douche daarna en een bed dat niet kraakte en een geweldig zacht kussen! Woaaaa goddelijk. De volgende dag zijn we de 40 hotsprings gaan kijken waar Arba Minch zijn naam aan te danken heeft. Arba Minch betekend 40 bronnen. Liske was enorm stoer en is van 7 meter in een bron gesprongen die ongeveer 1,5 meter diep was. Echt super vet, ik durfde niet omdat het zo hoog was… Daarna zijn we een lokale stam boven op een berg gaan kijken en hebben we daar gegeten en gedronken. Heel grappig om te zien hoe die mensen nog leven zoals wij een paar honderd jaar terug maar ze zijn er wel echt heel trots op. Daarna werden we verhuisd om te gaan slapen in een lodge boven op een berg met een prachtig uitzicht en een kampvuur en lekkere biertje. Onder het motto; wat hebben we het toch slecht!?
Volgende dag heb ik mogen auto rijden en was heel het weekend weer compleet.

Het was fijn om even een weekend er tussen uit te kunnen maar ik merk wel enorm dat ik er niet van hou om hier een toerist te zijn maar dat ik echt liever nuttig bezig ben. Of voor mijn gevoel nuttig bezig te zijn. Ja dat is toch meer iets voor mij. Ik kijk alweer uit wat de volgende maand mij gaat brengen.

Geniet van het iets betere weer in Nederland ga ik hier hopen op regen.

Heel veel liefs vanuit Hawassa


foto’s : https://picasaweb.google.com/102275942779228182325/Ethipia?authkey=Gv1sRgCLaTnqGvjoHWcQ

  • 21 Maart 2012 - 14:33

    Smam:

    mooie foto's, met sigaret aan het stuur, jij komt er wel, nu ikke in de zon even je verhaal lezen.
    prachtig weer en stromend water hier.

  • 21 Maart 2012 - 15:18

    Sandra:

    Dank je voor je update en de foto van "mijn" legging.
    Liefs Sandra

  • 21 Maart 2012 - 18:05

    Gerry Van De Weterin:

    Hoi Lieke.

    Leuk reisverslag wel spannend allemaal.Hier is het goed weer maar ik doe van hieruit een regendansje voor je zodat je kunt gaan planten.

    Groetjes en goede reis en werk ze.

  • 21 Maart 2012 - 20:00

    Henk - Kaas:

    henk zegt: woh die is afgevallen

  • 22 Maart 2012 - 20:39

    Tilburgse Truus:

    Heerlijk dat er jonge mensen zijn met een ideaal. Ik bewonder je. Ga zo door. Het roept herinneringen op. En wat een feest als er regen komt. Is die er al?

  • 25 Maart 2012 - 20:10

    Papsie:

    Hoi Meisje, zo te lezen heb je het erg naar je zin. Wij hebben vandaag heerlijk weer buiten gegeten en dat op 25 maart. Hartstikke fijn.
    Ik heb eindelijk de belasting ingevuld en opgestuurd. Ben nog in gesprek met Rob van Beek voor het verschil. Ik hou je op de hoogte. Hou je taai en alles komt goed!! Toedels

  • 29 Maart 2012 - 10:07

    OompjeJeroen:

    Ik print het wel uit zodat ik het eens rustig door kan lezen, want ja geen samenvatting. Of dit moet de samenvatting zijn.
    En is de witte bus nog heel ;-} Je weet het maar nooit wanneer er een grote wagen achter je opduikt (Of en krokodil)
    En dan lekker stoer met die peuk uit het raam. Truus Trucker???????
    Enjoy
    Toedels
    Ikke

  • 04 April 2012 - 08:10

    Sjowennah:

    Chick, ik zoek je nummer! Maar waar?! Post hem ff, Facebook hem ff of mail me ff! ;) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 140357

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: