Anders dan Anders - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Anders dan Anders - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Anders dan Anders

Door: Leacky

Blijf op de hoogte en volg Lieke

17 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Dat Ethiopië een compleet andere wereld is, was uit mijn vorige blogs wel op te maken. Maar ze gaan nu nog een stapje verder en het word tijd dat ik het eens ga uitleggen. Ethiopië heeft een andere kalender als Nederland. Ook een andere tijd telling. We lopen 7 jaar, 7 maanden en een aantal weken achter. Het is hier officieel dus augustus 2004 hier. De reden voor het achterlopen is vanwege dat toen Jezus in Europa is geboren wij op 0 zijn begonnen, vanaf dat Jezus geboren is, is er een man het woord van Jezus gaan verkondigen en hij heeft en 7 jaar en 7 maanden en een aantal werken over gedaan voordat hij in Ethiopië is aangekomen. Vandaar dat we zoveel achterlopen. De tijd is mogelijk nog verwarrender. De dag begint hier om 06.00 en dat word dus gerekend om 01.00. Dus als wij om half 8 iets afspreken is het dus in Ethiopische tijd 02.30 Ethiopian time. Dus als het 12.00 s’middags is voor ons dat is het voor hun 06.00, en als het voor ons 18.00 is dan is het in Ethiopische tijd dus 12.00. Om 19.00 beginnen ze weer bij 01.00. Afspreken met Ethiopiërs is ook erg vermoeiend. Erg verwarrend als je het over datums en tijd hebt. Elke keer moet je goed vragen welke tijd en welke kalender je bedoelt. Daarnaast vallen ook de feestdagen anders. Kerst is bijvoorbeeld hier in januari, Nieuwjaar in september en Pasen is afgelopen weekend geweest.

Pasen vieren hier is iets compleet anders als in Nederland. Hier gaan de mensen op goede vrijdag massaal naar de kerk en bidden heel de dag (tegen over ons huis staat een kerk, dat is dan wel weer jammer als je mag uitslapen op zondag bijvoorbeeld). Op zaterdag mag je doen en laten wat je wilt. Het voornamelijkste wat er word gedaan is kippen, geiten en koeien gekocht en verkocht. Want op zondag ga je van huis naar huis trekken en ga je bij vrienden en familie langs om ‘’doro wat’’ te weten. Dat is kip in hete saus met een ei. De rijke families die kopen er geiten en koeien bij maar iedereen die het kan betalen maakt doro wat.

Dus zo ook Lieke en Liske die op zondag in hun paasbeste kleren op pad gingen om te eten. Allereest zijn we naar Ararso geweest, onze coördinator op het moment omdat de vorige ermee gestopt is. Ararso woont aan de andere kant van Hawassa en heeft een klein schattig huisje, een vrouw en kind, zo schattig zijn ze! En daar zaten al een aantal man in een veel te kleine ruimte gepropt doro wat te eten. Wij komen binnen en moeten een flink bord opeten. De 2e van de dag. Want sochtends hebben we van onze buurmeisjes ook al een bord gehad. We krijgen er cola bij en een lokaal drankje, net zo zwart als de cola maar zeker minder lekkerder. Nadat onze doro wat op is komt er de eerste koffie met popcorn voorbij. Zo gauw het kopje leeg is word hij weer bijgevuld en komt de popcorn voor de 15de keer voorbij. Als je na het tweede kopje koffie eruit krijgt dat je echt vol zit komen ze nog een keer langs met de cola en ja ook die moet op. Na 2 uur zit je zo volgepropt dat je op exploderen staat. De gesprekken gaan over Jezus en de kerk, trouwen, werken voor Affini en tot over het kopen van honden. Het is een gezellig eetfestijn. Als we op de klok kijken zien we dat we nog maar 2,5 uur hebben voordat we bij de volgende een bord doro wat moeten eten. Mijn buik laat me nu al weten dat ik geen tijd genoeg heb om mijn buik leeg te maken, maar eten moet je. Als we vervolgens om half 6 bij onze student, Salem, aankomen hebben we eigenlijk nog geen honger. Maar nadat iedereen gegroet is en we wel zitten komt de cola al aan. Vervolgens injerra met doro wat. Nadat we dapper dooreten en ons bord voor de derde keer vandaag leeg hebben gegeten komt de koffie voorbij met jawel, cake en popcorn. De popcorn komt welgeteld 25 keer langs en de cake moet ook op. Na het derde kopje koffie sta ik letterlijk op ontploffen. Daar kan niets meer bij. Op dat moment belt Fekado om te vragen of we bij hem nog koffie komen drinken want tja het is Pasen. Natuurlijk zeggen we daar geen nee tegen en bedanken de familie en beloven dinsdag terug te komen (voor nog meer koffie) en gaan op weg naar Fekado. Aangekomen bij Fekado krijgen we eerst een glas Ameroela (mmmmmmmm) en vervolgens zegt Fekado dat we nogmaals moeten eten, dit keer Tibs, geiten vlees in olie, knoflook en peper saus. Dat is echt heel lekker maar niet als ik voor de vierde keer vandaag weer moet gaan eten. Maar weigeren kan echt niet en beginnen we aan het vierde bord eten vandaag. Nadat ik na 20 happen echt niet meer kan zeg ik: ‘’Baka’’ (einde, finished) en lacht Fekado naar mij en natuurlijk komt daar het verwachte kopje koffie achteraan. Als we terug in de badjaj zitten en ik absoluut buikpijn heb van al het eten bedenk ik me dat het een mooie dag was vol met lieve en leuke mensen en absoluut vol met eten.

Het is anders dan in Nederland en niet vanwege het feit dat wij niet meer naar de kerk gaan en ook niet vanwege het eten maar vanwege het feit dat je overal uitgenodigd word en dat je overal welkom bent. Dat is een aparte beleving. Toen we over straat liepen op weg naar ons volgende bord doro wat, werden we onderweg nog 10 keer uitgenodigd om te komen eten. Kregen we verschillende telefoontjes van mensen die ons wilden uitnodigen. Het is erg speciaal en mooi om mee gemaakt te hebben.

Het project gaat goed. Het regenseizoen is officieel begonnen en dat is goed nieuws voor ons. Dat houd in dat we volgende maand kunnen gaan planten en voor de rest is het goed voor iedereen dat er regen valt. Het was zo droog en heet dat het echt nodig was. Volgende week komen er weer nieuwe vrijwilligers en zijn we officieel aan de laatste maand van het project in Ethiopië begonnen. Wat vliegt de tijd hier toch. We krijgen er volgende week een jongen bij. Ben benieuwd hoe dat gaat. Daarnaast gaan we deze week een huis zoeken voor Affini. Dat houd in dat we op huizen jacht mogen. Hopelijk vinden we er deze week nog een en dan kunnen we in het weekend gaan verhuizen, zo niet dan moeten we daar de tijd nog voor gaan zoeken. Mijn gezondheid is nog steeds goed en daar ben ik dolblij mee. Daarnaast heb ik zin in mijn laatste maand Ethiopië en gaan we nog even knallen kijken wat we allemaal nog meer kunnen doen.

Ik hoop dat het zonnetje is gaan schijnen in Nederland en dat jullie vorige week een mooi Pasen hebben gehad.

Heel veel liefs vanuit een regenachtig Ethiopië

Xlieke

Foto's : https://picasaweb.google.com/102275942779228182325/Ethipia?authkey=Gv1sRgCLaTnqGvjoHWcQ

• 17 April 2012 - 14:58

Smam:

fijn iets van je te horen, jeroen zal blij zijn met de samenvatting, ik zal beknopt aan tom en femke vertellen wat je schrijft,
    mooie foto's wederom.....

• 17 April 2012 - 20:31

Jolien:

Kapper, chef kok, boer, huizenzoekster, spinster, juf, avonturier, chauffeur, blogger, levensgenieter ...

LIEKE: van alle markten thuis!

Haha super om allemaal te lezen weer! Ik vond de tijden in Oeganda al vreemd (3 uur = 9 uur en 5 uur = 11 uur), maar dat was nog te verklaren. Dit slaat echt alles!
    Het klinkt wel heerlijk, dat Pasen vieren op deze manier! En alles eigenlijk wat je daar doet, ziet en beleeft! Ik geniet nu al / nog steeds ;)

Binnenkort keertje Skypen misschien? Of even bellen? Mijn vlucht ligt vast! En ben druk bezig met projecten, en momenteel werken. Lijkt me leuk je weer even te horen!

Keep up the good work!!

• 17 April 2012 - 20:39

Rieky De Brouwer:

Weer een mooi verslag om te lezen,ook bijzonder hoe jullie pasen hebben gevierd,fijn dat je gezondheid nog steeds goed is en dat er eindelijk regen is, goed voor de plantjes !! Succes met alles wat je verder nog gaat ondernemen, en geniet ervan.

• 19 April 2012 - 09:31

Mick:

Hee Lieksel,

goed om te horen allemaal! Wat grappig van al dat eetgebeuren tijdens de Paasviering.

Lekker bezig, geniet ze!

Xx Mick.