Een mooie mix - Reisverslag uit Accra, Ghana van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Een mooie mix - Reisverslag uit Accra, Ghana van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Een mooie mix

Door: Leacky

Blijf op de hoogte en volg Lieke

16 Maart 2011 | Ghana, Accra



We zijn nu officieel 2 weken hier. Raar hoor om ineens weer van koud naar warm te gaan en hier weer aan alles te moeten aanpassen. Vreemd maar wel heel cool.
Goed we zijn er nu 2 weken en tot nu toe heb ik nog niet zo heel veel verteld wat we hier nu precies doen. (Mark en Kelly ik hoop dat het goed vertel;))
De Stichting Meet Kate heeft een Childrens Home en een Daycare Centre. Ze hebben 19 kinderen in het Childrens Home zitten. Deze kinderen zijn niet perse een wees, maar kunnen hier ook tijdelijk zitten omdat ouders in financiële problemen zitten of gewoon om het niet kan. Ze hebben in het personeel ook echt een huispapa en een huismama daarnaast hebben ze een kokkin, iemand die de was doet en helpt met de kleine dingen van het huishouden, Amos de nachtwaker en dan heb je natuurlijk Phillo nog. De allesziende moeder van iedereen. Dit vormt een soort van gezin dat wel goed functioneert. De kinderen worden opgevoed door alle volwassenen hier. Je ziet wel aan alles dat het een Ghaneese opvoeding is maar toch merk je wel dat er een westers tintje door heen zit. Heel mooi om te zien hoe de ogen van de kinderen stralen.

Het Daycare centre is opgericht om te zorgen dat het Childrens Home duurzaam word en ook zelfvoorzienend. Het is gewoon net als in Nederland een kinderopvang. Er word hierin onderscheid gemaakt in de jongere kinderen tot en met 5 jaar en dan vanaf 5 jaar tot 6 jaar is er een soort klas waarin ze de gewone school vakken van de basisschool al aangeleerd krijgen. Ze krijgen hier Engels, Zingen, Dansen, Rekenen, Taal, Samen spelen (jaaaa Benthe je kunt hier je ontwikkelingsplannen wel op los laten…:P) en ze doen ook aan Worshipping. Heel grappig.

De afgelopen dagen ben ik dus bij de Daycare geweest. Ik heb mensen geïnterviewd en gekeken en natuurlijk heb ik voor het eerst gefilmd. Ik heb op het strand gefilmd natuurlijk maar voordat ik dat mag gaan monteren gaan we eerst nog een uitstapje maken. Dus ik ben begonnen met het filmen van de Daycare. Heel cool om te zien dat het eigenlijk heel strak gepland is en dat mensen hier echt een goed ritme krijgen. Dat de leraren ook echt vooruit willen komen en ook echt gepassioneerd zijn. Mooi om te zien dat ze er echt hun best voor doen en goed les geven, ook al is het hier 40 graden en zweten ze zich kapot. Mooi om te zien.

Moet zeggen dat het eten ook steeds beter gaat, dat het wennen goed komt en dat ik blij ben dat ik na twee weken al kan zeggen dat ik mijn bed ook echt wel ben gaan waarderen hier. Heel fijn om te beseffen dat ik me toch wel snel thuis voel. Het is wel moeilijk om elke dag motivatie te vinden om achter mijn laptop te gaan zitten en te gaan monteren. Het valt me zwaarder dan ik dacht maar aan de andere kant als ik tot 4 uur werk mag ik savonds iets leuks gaan doen. Dus dat is wel fijn.

Daarnaast gaat het ook goed tussen Anouk, Died en mij. Het is leuk en we lachen nogal wat af. Zeker wat betrefd het eten.

Vorige week waren Anouk en ik naar Accra gegaan, wat ongeveer 1,5 uur rijden is als het verkeer een beetje mee zit. Kelly moest 2 vriendinnen terug naar het vliegveld brengen waardoor wij gelegenheid zagen om mee te gaan. Hebben heerlijk Pizza gegeten en even lekker boodschappen gedaan en daarna terug gereden…. Het kostte ons 3,5 uur om 15/20 kilometer af te leggen…. God het verkeerd stond zo vast. Het was echt een beetje hilarisch omdat we niets konden doen dan wachten. Ik werd zelfs door Kelly ten huwelijk aangeboden als we voor die auto erin mochten. Ook hebben we een plant gekocht wat uit eindelijk toch een boom gaat worden. Daarnaast hebben we ook een weegschaal gekocht met daarop mooie zwanen maar die er ongeveer 5 kilo langs zit. Dus het was weer een hilarische avondrit. Daarnaast zijn we zaterdag en zondag nog uitgeweest met Kofi en zijn vrienden wat ook wel weer bewonderingswaardig was. Mensen gaan hier gewoon niet later uit dan half 12 ofzo. Echt heel vreemd maar je ligt dus wel altijd op tijd in bed. Wat wel weer heel zalig is.

Jongens mijn eten, lunch, staat klaar dus ik ga lekker eten.

Dankjewel voor de lieve reacties is altijd fijn om iets van thuis te horen.

Op naar de volgende avonturen!

Liefs vanuit Ghana
Lieke

oh ja de foto's
https://picasaweb.google.com/116089117492621990885/Ghana

  • 16 Maart 2011 - 14:08

    Smam:

    hoi meisje,
    fijn om weer van je te lezen en leuk om te weten wat het tehuis nu inhoud. Mooie foto'S@therooftop, zullen die jongens ook leuk gevonden hebben. Erg mooie foto's van de kids, ik ben blij dat ze het allemaal leuk vonden.
    cu, hvj

  • 16 Maart 2011 - 15:46

    Nicky:

    hé lieffie,
    een vriendelijke mevrouw vertelde me net dat een telefoonverbinding op dit moment helaas niet mogelijk is, dus ik probeer het straks opnieuw.
    Ik ben blij te lezen dat het weer wat beter met je gaat. Voor ik het vergeet: lieve groetjes van Lottie en een poot van Meg. Ik bel je nog...
    (p.s. wil je jojo voor me mee naar huis smokkelen, wat een skeetie!)

  • 17 Maart 2011 - 10:09

    Myrthe:

    Hey pop! Eindelijk je blog ontdekt. Heerlijk zitten lezen. Heel gaaf! Ik blijf je volgen. Nog heel veel plezier!
    Dikke smakkerd

  • 18 Maart 2011 - 13:17

    Rieky:

    Hoi Lieke
    Ik heb van opa gehoord van deze berichten van je, dus heb ik ze net zitten lezen. Wat geweldig dat je het zo naar je zin hebt en dat het allemaal goed gaat. Ook weet ik nu beter wat je er aan het doen bent door de uitleg die je hierboven hebt gegeven. Ik wens je nog heel veel succes en ik blijf je volgen !! Groetjes

  • 19 Maart 2011 - 19:25

    Mamma Van Anouk:

    net pas je verslag gelezen. erg leuk ook om te lezen hoe het er in het huias aan toe gaat, en dat jullie goed met elkaar overweg kunnen, want ja ze zit tocjh24/24 bij elkaar, niet dan.
    tot vrijdag, kan bijna niet meer wachten.
    Dikke knuffel ook aan anouk/kus/ en diedeke

  • 20 Maart 2011 - 14:19

    Fam. Nijhof:

    Hoi Lieke,

    Mooie foto's en verslagen.

    Genier ervan en we blijven je volgen!!!!!!!!!

    Groetjes Joseph,Anja en de kids.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 140365

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: