Independance day, Zon, Zee en Rood - Reisverslag uit Accra, Ghana van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Independance day, Zon, Zee en Rood - Reisverslag uit Accra, Ghana van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Independance day, Zon, Zee en Rood

Door: Leacky

Blijf op de hoogte en volg Lieke

09 Maart 2011 | Ghana, Accra

Independance day, Zon, Zee en Rood
De eerste week zit erop. Of nee hij is voorbij gevlogen. Wat een indrukken wat een belevenissen. Moet zeggen dat het heel raar is om hier te zijn en te beseffen dat ik hier nog 6 weken mag zijn. Gaaf! En een super mooie gedachte. Ik hoop dat de komende 6 weken iets langzamer gaan als deze week maar goed dat is voor dan.

Afgelopen week zijn we Swedru, het dorp verder op waar ongeveer alles te doen is, in geweest. Verkend met z’n 3e. Anouk vind het nog maar eng om de markt op te gaan. Ik geniet van de mensen op straat en de geuren en Diedeke geniet van elk stukje fruit of groente dat er ook maar een beetje lekker uit ziet. We zitten we constant met z’n 3e. Ben benieuwd hoelang we dit nog vol gaan houden zonder ruzie. Maar goed het gaat tot nu toe nog goed!

We hebben trouwens enorm gelachen tijdens onze eerste poging om uit te gaan hier. Kofi is het zoontje van de huismoeder in het Childrens Home, Phillo. Kofi is 21 jaar (word donderdag 22! Feestje:D) en gaat komend jaar weer terug naar de universiteit. Hele relaxte jongen en hij spreekt, Thank God, vloeiend Engels. Beter dan ons nu ik er over nadenk. Maar het was afgelopen zondag hier Onafhankelijkheidsdag en wat doen je dan, inderdaad lekker biertje drinken. We zijn naar het ‘’coolste’’ cafe van Swedru geweest. ( Even voor de duidelijkheid ik woon in Ekwakrom en dat is ongeveer 3 minuten van Swedru als er geen traffic jam staat, helaas is die nooit het geval en moeten we minimaal 15 minuten in een zweterig taxi geplakt zitten. Je betaald hier wel maar 40 peso’s voor, wat ongeveer 20 cent is. Heel Cool).

Genaamd de Rooftop! Het is ook letterlijk een gebouw met 5 verdiepingen en vanaf de 3e verdieping kun je uitgaan. Het is was echt weer heel hilarisch. We vroegen of Kofi kon dansen en hij zij pas na 2 Star Bier (dat is een grote fles bier waar 3 gewone biertjes uit kunnen). Dat was natuurlijk zo geregeld. En jawel hoor samen met zijn vrienden en Kofi zijn we wel geteld tot 12 uur geweest! Daarna was het ook ineens gewoon leeg. Heel grappig. Wel gelachen en lekker gedanst en natuurlijk aangevallen door allerlei jongens maar onze beschermheer Kofi die hield fijn alle vervelende mannen weg.

(o dit is ook wel weer hilarisch. Stroom valt voor de 2e keer uit. Vanacht is het heel de nacht uitgeweest en vanochtend deed hij het weer. En nu besluit hij het weer niet te doen. Het is opzich niet heel vervelend maar de ventilator die o zo zijn is valt dan ook uit…. Zucht, ga maar weer eens me tot God richten en vragen of hij de stroom wil laten werken.. haha)

Maandaag zijn we met alle kids, van het daycare en het childrens home, dat zijn er welgeteld 35 naar het strand geweest. Het vertrek was goed georganiseerd door Kelly zelf maar wat daarna kwam verbaasde mij zelfs nog. Het feit dat we 1 busje hadden en 1 pick up truck en 35 kids en 9 volwassenen…. Goed hoe werd dit opgelost? We hebben 30 kinderen in het busje gepropt, op en over en onder elkaar en daar dan nog 4 volwassenen bij. Daarnaast reed Kelly in de Pick Up, die werd vol geladen met witte mensen binnen en kinderen waar het nog paste. Daarna werden wij in de bak gegooid met alle spullen en Kofi en de huispapa, Albert. En halverwege moest de kokkin ook nog mee, dus toen kwam Maggy er ook nog bij. Hilarisch. Bij het strand aangekomen was het echt even heel idyllisch. Wit strand, blauwe zee en lekker weer! Maargoed ik had wel 35 kiddo’s bij terwijl er maar 5 mensen konden zwemmen. Voordat iedereen in de zee was was het ook wel weer een gedoe maar uiteindelijk hebben de kinderen de middag van hun leven gehad! Ze kunnen allemaal niet zwemmen dus klampte ze je totaal vast en gaven ze al hun vertrouwen zo aan jou wel een mooi gebaar maar goed. Dat avontuur liep ook weer fout af voor ons 3. Anouk is licht verbrand. Ik heb een blaar op mijn gezicht van mijn neus tot mijn slaap ongeveer.. Heel fijn, wist niet dat het zo zeer kon doen.. En Died tja die is gewoon totaal kansloos, zwaar verbrand. Totaal rood!

Maar goed het was wel een mooie dag geweest. S’Avonds zijn we uit eten geweest omdat Kelly jarig was. Gezellig uit eten geweest en leuke gesprekken gehad.

Maar we zijn er nu een week en wat hebben we tot nu toe gedaan voor school? We hebben de concepten gepresenteerd en er is er 1 van elks uitgekozen . Ik heb gister het uitje gefilmd voor de stichting en verder ben ik bezig met verhaallijnen schrijven. Morgen ga ik interviews afleggen met mensen van de daycare en overleggen met Kelly. Het gaat in ieder geval vooruit maar moet nog steeds wel wennen aan het feit dat alles hier langzaam aan gaat. Maar goed, dat went gelukkig wel snel.

Ik mis het eten al wel hoor, het feit dat wij niet zelf mogen koken maar dat er 3 keer per dag voor ons gekookt word, de gedachte is leuk maar het feit dat het meestal niet lekker is , is dan wel weer een beetje jammer. Mijn darmen houden het nog goed uit met het eten. Ik ben benieuwd wat we deze week weer voor verrassingen krijgen.

Lieve mensen dankjewel voor de reacties, fijn om iets te horen!


@ Benthe, de sigaretten hier zijn wel te doen.

Liefs Lieke

en ohja de foto's
https://picasaweb.google.com/116089117492621990885/Ghana#



  • 09 Maart 2011 - 14:34

    Papsie:

    Wederom een mooi verhaal. Maar dat je kan verbranden als je op de evenaar in de zee speelt? Wie had dat kunnen bedenken. Dus volgende keer een beetje opletten he!!!!! :-)

    Oja, ik ben bezig met je emailadres.

    @de rest van wereld. Lieke is even te bereiken op draesoft@gmail.com.

    Ik hou van je.

  • 09 Maart 2011 - 17:51

    Tif:

    Dude doe mijn z'n fles bier :')
    Veel plezier en groetjes aan anouk.

    Liefs tif

  • 09 Maart 2011 - 18:49

    Sanne:

    Chick, ook al zit ik aan de andere kant van de oceaan, ik lees je verhalen nog ;) Super veel plezier daar! Liefs, je zus

  • 10 Maart 2011 - 12:11

    Benthe:

    hahaha lieke: @ Benthe, de sigaretten hier zijn wel te doen.

    ik was alweer even vergeten dat je voor school daar was xD
    hoop dat de komende 6 weken snel voorbij zijn, begin je een beetje te missen....
    have fun!

  • 10 Maart 2011 - 18:40

    Smam:

    heerlijk om te lezen, mis je, maar fijn dat t goed gaat, hopelijk komt je film op tijd af,

  • 14 Maart 2011 - 12:33

    Renée:

    Fijn om weer wat van je te horen, klinkt allemaal fantastisch!

    Veel liefs,
    Renée

  • 15 Maart 2011 - 16:01

    Joanna:

    Hahaha, ik heb me kapot gelachen! Jjij en Died hebben toch wel iets geleerd vanuit Kenia! ;) Take an umbrella, or else you look like lobster! En wat je foto's betreft: WAUW! Keep it up!

  • 15 Maart 2011 - 20:06

    Ine Jacobs:

    Een mooi verhaal Lieke, en ontzettende mooie foto,s, wat een mooie mensen. Ik zal je verhaal door vertellen aan de mensen van de Ganzestart vinden ze leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 140441

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: