Ruilen - Reisverslag uit Bladel, Nederland van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Ruilen - Reisverslag uit Bladel, Nederland van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Ruilen

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

18 Maart 2013 | Nederland, Bladel

Ik verwisselde de zuidelijk halfrond voor het noordelijk halfrond. Ik wisselde mijn Keniaanse shillings in voor euro’s. Ruilde mijn hempjes en korte broeken in voor dikke truien, lange broeken en 4 sjaals. Zag hoe de dagen korter en korter werden. De wereld een witte deken kreeg. Ruilde mijn boda boda in voor een auto waar ik zelf in mocht rijden. Ik ruilde mijn gedeelde kamer in voor mijn eigen kamer. Het Engels en Swahilli in voor Nederlands en Branbants. Ik zag de mensen van huidskleur veranderen, van diep donder zwart naar helder wit.

In november veranderde mijn gehele wereld binnen 20 uur. Zag mijn familie terug na 9 maanden. Mensen waren gegroeid, afgevallen, ouder geworden, persoonlijk gegroeid. Moest weer wennen aan eten, klimaat en taal. Zag mijn vrienden terug, oren en ogen waren er te kort, alles was doorgegaan toen ik weg was en moest weer een hoop inhalen. Nu na 6 maanden ben ik weer klaar om terug te ruilen.

Ik ruil het noordelijk halfrond weer in voor het zuidelijk halfrond. Mijn euro’s worden Ethiopische birr’s. Mijn lange broeken en truien mogen weer in een doos op zolder en mijn hempjes, jurkjes en korte broeken mogen weer ingepakt worden. De dagen worden langer en met meer zon. De wereld word weer geel en warm. Ik ga mijn auto inruilen tegen de benenwagen en bajaj’s. Ik ga mijn kamer ruilen voor een pension kamer en hopelijk een eigen plek. Ga mijn Nederlands verwisselen voor Engels en Amhaars. Ik ga mijn helder witte mensen verruilen voor mensen met een prachtige bruine kleur.

  • 18 Maart 2013 - 20:44

    Magdaleen:

    Heerlijk om na een lange vergaderdag zo'n tekst te lezen. Bedankt en succes met je nieuwe ommedraai.
    groetjes, Magdaleen

  • 18 Maart 2013 - 22:38

    Jolien:

    Awesome :)
    Heerlijk meid! Nooit gedacht dat ik dit ooit tegen een vrouw zou zeggen, maar ...
    Geniet van die overgang!!

    Knuf!

  • 19 Maart 2013 - 13:35

    Cis:

    Heel veel succes met ruilen.

  • 21 Maart 2013 - 18:28

    Smam:

    Wij ruilen met je mee, van een kind op afstand, naar een kind terug in ons gezin, waar weer een plaatsje gezocht moet worden. Wij zagen ons kind op afstand gelukkig zijn in haar Afrika en tussen "haar"mensen en haar vrienden daar. Wij zagen een kind terug in Bladel, zich ongemakkelijk voelen en niet helemaal thuis. Nu ze weer naar een aantal maanden terug is en wij het gevoel hebben dat ze een beetje thuis is, gaan we weer naar een kind op afstand, waar ze gelukkig is en waar ze zal genieten van alles wat haar zal overkomen. Wij houden van je heel dichtbij en ook op afstand, ben gelukkig dan zijn wij dat met je mee.

  • 26 Maart 2013 - 15:24

    Erik:

    ደህና ሁኑ

  • 31 Maart 2013 - 14:31

    Joanna:

    Mooi! Mooi geschreven! Goeie tijd gewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 658
Totaal aantal bezoekers 140351

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: