Seizoenen - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Seizoenen - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Seizoenen

Door: Lika

Blijf op de hoogte en volg Lieke

05 November 2013 | Ethiopië, Hawassa

Het leven in Ethiopia is geheel afhankelijk van welk seizoen het is. Als het regenseizoen eraan komt wordt al het land geprepareerd zodat alles in gezaaid kan worden, zodat alles kan groeien als de regen komt. Als het regenseizoen er is word alles gevuld met water en is het belangrijkste dat de gewassen water krijgen. Aan het eind van het regenseizoen word langzaam alles weer stoffig en is er volop groente en fruit in de winkels, stalletjes en markten. In het droogseizoen zie je de warme glimlachen en de verhitte gezichten van de mensen. Ze verlangen al weer naar de regen die pas over maanden gaat vallen.

Het leven op straat bouwt zich om het weer heen, is er volop zon dan is er leven op straat. Krioelt het van de mensen alsof het een mierennest is. Word er hier wat bananen verkocht en daar wat kauwgom en iets verderop zie je de bakker zijn brood op zijn fiets rondbrengen. Als het regent is er niemand op straat en is het net alsof het mierennest nooit heeft bestaan. Staan er mensen hutje mutje onder een afdakje geplakt en kijken ze sip en ze zijn druk bezig met hun telefoons, maar niemand heeft netwerk omdat het regent.

Deze seizoenen en het gedrag dat het met zich mee brengt heeft enorme weerslag op mijn leven hier. Neem als voorbeeld het eten; als het regenseizoen net begonnen is, zijn er volop sinasappels te vinden, aan het einde is er mee kool te vinden en appels zijn er alleen in het droogseizoen. Of afspraken maken met Ethiopiers als het regent. Als het regent 10 minuten voor de afgesproken tijd regent kan ik er vanuit gaan date er niemand gaat zijn. Want tja, het regent en wie wil er nou nat worden? Als een Nederlander die door weer en wind overal naar toe gaat is dit soms even lastig schakelen.

Daarnaast veranderd de sfeer en de omgang met mensen enorm. Is het zoning weer dan is iedereen vriendelijk, bezweet en heeft tijd voor elkaar. Regent het dan is het ieder voor zich en flink doorlopen. Sta ik met je onder je onder een afdakje te wachten tot de regen voor bij is dan is er tijd voor een gesprek.

Nadat ik van mijn 2 weken Nederland weer terug kwam in mijn huisje in Hawassa was het geweldig fijn om iedereen weer in mijn armen te kunnen sluiten en bij gepraat te worden over de 10 straat kinderen, vrijwilligers en vrienden. Maar als ik kijk naar het werkgebied dan is het zwaarder geweest.

Als ik het verglijk met de weersomstandigheden van Ethiopia dan geloof ik dat het bewolkt met regenbuien heb gehad met af en toe een waterig zonnetje. Het is een emotionele rollercoaster geweest en kijk uit naar een blijvend waterig zonnetje. Maar voor nu dansen we in de regen en trotseren we de storm.

Liefs vanuit Ethiopia

  • 05 November 2013 - 08:31

    Nicky:

    leuk te horen dat er meer mensen zijn als ik, jammer dat ze allemaal zo ver weg in ethiopie wonen. mijn winterjas hangt nog werkloos aan de kapstok, maar ik mis je nu al. als je straks weer in het hoge noorden bent en de regen komt met bakken naar beneden (want de seizoenen zijn hier ook behoorlijk de weg kwijt), kom je dan een weekend cocoonen? heb zin om me daar enorm op te verheugen! liefs!

  • 05 November 2013 - 09:03

    Smam:

    Heel hard zingen, i'm singing in the rain, soms helpt het en tovert het een lach op de gezichten van de mensen die haast hebben in de regen. Gewoon proberen.
    Samen plassen stampen is ook heel leuk.
    Heel goed luisteren naar je onderbuik gevoel en heel dicht bij je zelf blijven, xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 1091
Totaal aantal bezoekers 140344

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: