Second round - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Second round - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Second round

Door: Leacky

Blijf op de hoogte en volg Lieke

15 Mei 2013 | Ethiopië, Hawassa

Afgelopen weken waren weken van hoge pieken en diepe dalen. Verdriet en onzekerheid tegenover intens genieten, liefde en kansen. Het waren tegenstrijdige weken maar het laat me zien dat ik hier wel degelijk op mijn plaats ben. De tweede ronde is begonnen.

De hoge pieken bestonden uit pasen, onderzoek starten en ook nog eens succesvol zijn, mijn verjaardag en nog vele mooie momenten met mooie mensen.

Pasen hier is een groot feest. Da twist ik nog van vorig jaar maar dit jaar heeft mijn laten zien dat vorig jaar een lachertje was en dat we ze het hier echt wel beter kunnen. Het eindigde in buikpijn ‘s avonds maar om 11 uur ‘s ochtends al aangeschoten te zijn. Heb het gevierd bij drie verschillende vrienden, bij allen werd ik even hartelijk ontvangen en werd ik overdonderd met eten en wijn. Het was hilarisch en fijn om zoveel liefde te mogen ervaren en ook zoveel overdaad. De dag daarvoor hebben we met een project de straatkinderen voorzien van een paasmaaltijd dat een stuk kariger was dan wat ik die dag heb weg gewerkt. Tegenstrijdig maar beide mooi om mee te maken.

Officieel was het mijn tweede verjaardag hier in Ethiopia. Vorig jaar heb ik het ook gevierd. Jammer genoeg was er nu niet een kleine Belg om met mij pizza te eten en bier te drinken. Dus heb ik het tegen niemand verteld maar toch kreeg ik een taart van een kleine surprise party. Was een warme deken op een regenachtige dag. (mochten mensen de absolute behoefte voelen om mij een kado te geven doe dat dan op rekening nummer 1228 79 937 op naam van L.J.M Raes)

Daarnaast is er ook de werk factor. Ik ben voor de stichting Happy Made By (www.happymadeby.com) een onderzoek aan het doen op primary schools om te kijken of hun ontwikkelde lesmethode in Uganda ook in Ethiopia zou kunnen werken. Het is een lesmethode om de gevolgen, sociale gevolgen, voor kinderen die als wees zijn achter gelaten doordat hun ouders aan HIV/Aids zijn overleden te verminderen. Dat houdt in dat ze kijken naar de discriminatie, isolatie van het kind en dat op een creatieve en speelse manier het kind weer positief naar zichzelf laten kijken. Het was heerlijk om weer onderzoek te mogen doen. Het is goed gegaan en ik wacht nu op de feedback vanuit Nederland om te kijken of we door mogen gaan met implementeren.

Maar hoge pieken bestaan niet als je diepe dalen kent. Het is de afgelopen maand niet makkelijk geweest om door te zetten. Er zijn een aantal dingen gebeurd die erg naar waren voor mij persoonlijk als voor MammaSan. Zoals de bijnaam van dit land, Ethiopia the secret country mag ik hierover dus niet veel zeggen omdat alles een secret moet blijven… Zucht… Dat is enorm frustrerend en erg lastig om mee om te gaan. Ik wen er wel steeds meer aan maar het blijft lastig. Gelukkig gaat het steeds beter en vind ik steeds meer mijn weg in dit rare land. Zoals ze hier zeggen:
kesbekes enkulal be egir tihedalech! (slowly by slowly the egg will walk)

We houdenvol en leren elke dag weer bij. Daarvoor ben ik zeer dankbaar. Het waren rommelige weken. Schrijnend contrasten maar enorm dankbaar dat ik mag leren hoe ik er mee om kan gaan.
Laat die second round maar komen! Ik ben er klaar voor!

X lika

foto's
https://plus.google.com/photos/102275942779228182325/albums/5863751847894095025?authkey=CInVlr_1hZybPw

  • 15 Mei 2013 - 22:28

    Connie De Haas:

    Lieke , proficiat nog met je verjaardag. Mooi verslag weer. Goed bezig meisje. Fijn dat er mensen zoals jij zijn met z' n tomeloze inzet.

  • 15 Mei 2013 - 23:18

    Nicky:

    je doet het goed, meis! liefs...

  • 16 Mei 2013 - 00:05

    Papsie:

    We weten wat je doorgemaakt hebt en je doet het goed. Nog ff een paar weken wachten en dan komt ronde 2. Ik ben weer trots op je, zeker als ik de foto's zie. Toedels

  • 16 Mei 2013 - 11:51

    Sanne:

    Mooi verhaal weer sistah! Kan me voorstellen hoe moeilijk het is voor je om niks te mogen zeggen ;-) Hou vol, nog maar ff en dan kun je weer door! Liefs

  • 16 Mei 2013 - 19:48

    Jolien:

    Held!!!

  • 17 Mei 2013 - 09:26

    Sandra:

    Lieve schat je wordt nog een goede bergbeklimmer. En dan vanuit de diepste dalen. I L U <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 140363

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: