Tegenstrijdig - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Tegenstrijdig - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Tegenstrijdig

Door: Leacky

Blijf op de hoogte en volg Lieke

25 Juni 2012 | Kenia, Kitui

Kenya is nog steeds prachtig en heeft nog steeds mooie mensen en de warme cultuur zoals ik hem 3 jaar geleden heb mogen leren kennen. Er is alleen 1 verschil, Ik. Ik ben gegroeid en wil andere dingen bereiken dan drie jaar geleden. Ik wil meer doen dan alleen maar schorpioenen flamberen en dansen. Deze keer wil ik meer de mensen zien die Kenya maken tot wat het is.

De afgelopen weken heb ik hiertoe een poging gedaan. Ik heb met Hope verschillend gesprekken gehad over de enorme droogte die er heerst. In het nieuws is voornamelijk geweest hoe veel regen er is geweest, ja het heeft enorm geregend en ja het is enorm groen geworden in bepaalde gebieden, maar de gebieden die de regen het hardst nodig hebben, hebben het niet gekregen. Sasol is aan het kijken hoe ze dit moeten oplossen, geven we voedsel, zoja wat voor soort? Hoe pakken we de droogte aan? Voorspeld is dat de regen pas in oktober gaat komen tot die tijd word er geen regen verwacht. Steve heeft me duidelijk laten zien dat de droogte ook zeker rondom Kitui voorkomt. Hij heeft me mee genomen op zijn boda (motorbike) en heeft me de buitenwijken van Kitui laten zien. Prachtige natuur, echt werkelijk adembenemend! Je ziet veel groen en veel bomen, helaas is niets minder waar.Als je goed naar de groentes kijkt zie je dat ze uitgedroogd zijn bij de wortel en dat je er niets meer mee kunt. Heel veel mensen hebben te kampen met de droogte en daardoor enorme voedsel te korten. Het is schrijnend om te zien. Hartverwarmend als mensen die je onderweg tegen komt je uitnodigen voor een maaltijd bij hun thuis, alles wat wij hebben willen we delen met jou. Echt hartverwarmend en enorm mooi om te zien. Ze hebben het allemaal niet makkelijk en heb beetje wat ze hebben willen ze graag met je delen. Tegenstrijdig, schrijnend en hartverwarmend.

Afgelopen weekend ben ik terug geweest naar Sombe, waar ik in 2009 een maand heb gezeten. Mijn god wat is het gegroeid in de afgelopen jaren. Er is zowaar elektriciteit gekomen en ze het volgebouwd. Op het oog is het nog steeds niet heel veel maar het is enorm gegroeid. Er zijn hotels gekomen en zowaar een club. Mooi om te zien dat een dorpje zoals Sombe in drie jaar enorm kan groeien. Katungu een oude vriend van mij komt uit de regio en is naar Sombe gekomen. Het was echt waanzinnig om hem terug te zien en leuk om weer bij te kletsen over vanalles en nog wat. Meteen een uitnodiging om naar zijn dorp, Endau te komen om zijn ouders en zijn huis te zien.
Sombe terug zien was alsof ik een oude vriend terug zag. Veranderd maar nog steeds prachtig.

Een vriendin van mij hier, Mercy, heeft het briljante idee gehad om zaadje groot te brengen tot mini boompjes en daarna door te verkopen. Aangezien ze had opgevangen dat ik zoiets gelijks in Ethiopia had gedaan wou ze graag dat ik zou helpen. Mercy heeft thuis stuk grond beschikbaar en daar zijn we aan de slag gegaan. We hebben vruchtbare grond bij de buren, ongeveer 15 minuten lopen, de buurvrouw was haar tante, gehaald. Haar tante heeft het niet breed en woont in een echt Afrikaans huis, aka een hoopje klei. Het is mooi om te zien hoe het leven zich daar voortkabbelt. Kippen, geiten en koeien die rond scharrelen, kinderen die helpen in het huishouden, maar alles lekker rustig aan, hakunamatata! Het schrijnende hieraan is dat ze al 5 kinderen heeft en in verwachting is van de 6de. Ze hebben het al financieel niet breed en nu moeten ze het met nog een kind erbij doen. Achteraf vraag ik aan Mercy of ze ooit van family planning hebben gehoord. Mercy antwoord koeltjes dat ze daar hier niet aan doen en dat het geschenken zijn van God, dus je houd ze. Nogmaals vind ik dit schrijnend. Ik vind dat een kind een keus moet zijn en dat ze niet gedwongen moeten zijn om de zwangerschap voor lief te nemen. Mercy is het hier mee eens maar bij de Kenyans gaat dat er nog niet helemaal in. Nadat we de kruiwagen met zand de heuvel op hebben geduwd mixen we het zand en gaan planten. Het is fijn om weer eens fysiek bezig te zijn en niet achter een computer te zitten. We hebben niet alles in 1 keer gepland omdat we willen kijken op welke manier ze het beste groeien. Het is dus even afwachten hoe dit avontuur zich gaat uitpakken.

Het is tegenstrijdig hoe anders deze ervaring in Kenya al is dan vergleken met 3 jaar geleden. Ik heb het idee dat ik het echte Kenya aan het ontdekken ben en dat is avontuurlijk, pijnlijk en prachtig mooi. Ik hoop dat ik nog veel meer kanten van het land mag gaan zien!

Liefs Lieke

Foto’s https://picasaweb.google.com/102275942779228182325/Kenya2012?authkey=Gv1sRgCPCPid-i2_K6mwE

  • 25 Juni 2012 - 17:06

    Frits:

    Goed verslag. Een mooie weergave van de groei die je doormaakt. Veel sterkte met het verwerken van al die indrukken!!

    Frits
    P.S. Henk H. al ergens gesignaleerd?

  • 25 Juni 2012 - 18:11

    Truus Westerveld:

    Geweldig die groei die je doormaakt. Ik ben ontzettend blij voor je en met je.Veel succes!
    Abraco van Truus.

  • 25 Juni 2012 - 18:15

    Smam:

    mooi verhaal en inderdaad, wat Frits zegt, je bent gegroeid en dat is bewonderenswaardig, geniet, tot gauw

  • 25 Juni 2012 - 19:42

    Julliioooooo:

    Liekjeeee!!!

    Weh bende toch een volwassechickie!!! Lekker genieten en leuk om oe verhalen te lezenn!

    halleejjjjj xxxxx

  • 25 Juni 2012 - 20:19

    Jolien:

    Wauw! En wauw! Mooi verhaal en mooi verwoord. Geniet van het ontdekken :)

  • 26 Juni 2012 - 10:34

    Sandra:

    Pakkend geschreven, ik zie het allemaal zo voor me. Zeker nadat ik conatct heb gehad met Mercy en Hope.. Lieve schat ga vooral door met al het goede werk dat je daar doet. Ondertussen werken we ons projectplan helemaal uit samen met alle lieve mensen uit jouw netwerk en mijn netwerk. Dan starten we in het voorjaar 2013 ons eigen project vanuit de stichting mammaSan. Liefs en kus Sandra <3

  • 09 Juli 2012 - 17:14

    HELLO:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

  • 14 Juli 2012 - 19:57

    Sjowennah:

    We want more! We want more! We want more!!! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 140472

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: