Steve - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Lieke Raes - WaarBenJij.nu Steve - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

Steve

Blijf op de hoogte en volg Lieke

11 Augustus 2012 | Kenia, Kitui

De tijd vliegt, wat raar om dat te zeggen in Africa waar mensen alle tijd van de wereld hebben. De bus nooit op tijd vertrekt, het eten lang op zich laat wachten, ''ik ben er zo'' betekend dat je over een uur de persoon gaat zien, dat er ''even'' geen stroom is letterlijk betekend 3 dagen. Ja en dan zeggen dat de tijd vliegt hier…

In mijn eerste blog schreef ik dat ik het echte Kenya meer wou zien. De mensen wou leren kennen die Kenya maken tot wat het is. Dit lukt me aardig, durf te zeggen dat ik meer zie en hoor dan 3 jaar geleden. Steve speelt hier een grote rol in. Steve mijn boda driver (motorrijder).

Ik vertelde tegen Steve dat ik vergeten was waarom ik Kitui ook al weer zo mooi vond. Nog geen 10 minuten later zaten we op de boda om een tour door Kitui te maken. Ik kreeg een kant te zien die ik nog niet gezien had. Eerste stop was op een basisschool van een vriend van hem. Hij vertelde mij over zijn droom om een weeshuis te starten en een complete secondary school te bouwen. Hij had het land en was begonnen met bouwen. Geweldig om mensen te zien die ergens volop in geloven en daar voor gaan. Daarna reden we veder in de middle of nowhere in. Geweldig, ruwe wegen, mensen die vriendelijk zijn en kinderen die achter de boda aan rennen. Ik was weer opnieuw betoverd door Kitui en Kenya. Wat is het een mooi land. Morgen gaan we weer omdat Steve me zoveel mogelijk van Kitui wil laten zien voordat ik terugvlieg zodat ik Kitui ECHT gezien heb! Super lief en super leuk om te doen. Elke boda rit is hier een nieuw avontuur, waar we ook heen gaan.

Steve is niet alleen maar mijn boda drive. Steve is mijn guide van Kitui maar bovenal een goede vriend. Belt elke dag om te kijken hoe het met mij gaat. Komt met ideeën om te eten. Neemt me mee naar zijn huis en zijn vrouw, gewoon omdat het kan. Hij komt en gaat wanneer hij wil maar haalt me elke keer netjes op als ik hem bel en brengt me overal heen waar ik maar wil. Het is lastig om Steve te omschrijven… het is een jonge kerel van 29, getrouwd met een geweldige vrouw, Maureen en is dol op vrienden. Als ik te lang niets van me heb laten horen dan krijg ik telefoon of ik wel oke ben en of hij iets voor me kan doen. Als ik in het zelfde gesprek zeg dat ik me verveel staat hij binnen 10 minuten voor de deur om mee weer een tour de Kitui te geven.

Hij vertelt over de locale politiek en problemen. De enorme droogte dat dit weer mensen hun levens kost. De problematiek rondom HIV/Aids, dat ze jongeren niet aan de condooms kunnen krijgen en zich niet willen laten testen. Over Kikamba mannen die altijd vreemd gaan en dat ze hun vrouwen niet goed behandelen en dat ze het niet eerlijk vinden. De regering en zijn streken. Hij weet overal wat vanaf en deelt dat graag met mij waarvoor ik erg dankbaar ben.
Fijn om een blik van een Kenyan te hebben en niet bang is voor wat zijn woorden zouden kunnen aanrichten. Het is ook enorm mooi om te zien dat Steve zich in dingen mengt in Kitui. Zo is hij de jeugd leider, leider van alle boda’s in town, community werk in zijn woon omgeving. Het is mooi om te zien hoe hij zichzelf inzet om de wereld een beter plek te maken.

Steve geeft me inzichten in Kitui en Kenya die ik nog nooit heb gehoord of had gezien. Perspectief op het leven en hoe het anders zou kunnen.

Steve mijn boda driver, guide maar bovenal een goede vriend!

Liefs vanuit Kenya

foto's
https://picasaweb.google.com/102275942779228182325/Kenya2012?authkey=Gv1sRgCPCPid-i2_K6mwE

  • 12 Augustus 2012 - 09:45

    Smam:

    fijn dat je de liefde voor Kenya weer gevonden hebt, kikke dat ik Steve mag gaan ontmoeten, maar achter op een motor???

  • 16 September 2012 - 13:28

    Liske:

    Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai Lieke!

    Cool da ge iemand gevonden hebt om u rond te rijden.. Ik hoop alleen dat ie niet wieg-waggel-waggel-dik is als Abdi, want ik bedoel, zò veel plaats is er niet op een motortje eh...
    En Kenia klinkt echt hoe langer hoe leuker.. Ik dacht zo, als ge dan toch terug in Ethiopië zou zitten, misschien moet ik dan maar es 2 weken naar Hawassa en 2 weken naar Kenia komen.. En misschien moet ge dan maar gewoon meekomen (iedereen heeft recht op vakantie, toch?:p)

    Oh, en trouwens! Binnen 2 jaar ga ik naar Congo! Een broer van mijn oma is daar missionaris, en hij heeft na 30 jaar daar te werken beslist dat zijn familie wel eens mag komen kijken naar wat hij daar nu precies uitsteekt.. Dus: HOERA VOOR NONKEL JEF, want Liske mag mee naar Congo! (Nu ja, we moeten juist nog een beetje hopen dat er niet weer een oorlog uitbreekt voor we vertrekken, maar Paulo Coehlo zou zeggen dat het wel in orde komt, want iets met eigen legendes enzo:D)

    Oh, en nog iets! Ik ben bezig met een kookcursus te volgen.. En ja, Raets, das uwen invloed!:). Kvind koken eigenlijk best wel tof nu.. Ik bedoel, ik eet nog altijd om de zoveel dagen een traditionele Lieke special omelet:).
    Maar ik dacht: misschien moet ik toch meer dingen leren maken, et voilà! Cool eh!
    Volgende week maken we mossels. Mossels zijn vies.. Ik bedoel, ze lijken op iets dat uit de neus van een kleuter die verkouden is komt, maar dan in een schelpje.. Zoiets kan niet bedoeld zijn om op te eten, denk ik dan...
    Maar goed, tis leuk!

    Geniet nog van Kenia, en nog een klein beetje van Uganda, en tot in november!
    (Oh, en ik heb nog altijd geen injera gegeten, want de stomme Ethiopiër was gesloten... Kakpiskak!)

    Ciao!:)

  • 17 Oktober 2012 - 21:11

    Joanna:

    Mooi Lieke. Je stukken worden met de jaren beter! ;) Echt super vet stuk hierboven en very nice dat je het naar je zin hebt! Nog ff genieten! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 140423

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: