De omgekeerde wereld - Reisverslag uit Bladel, Nederland van Lieke Raes - WaarBenJij.nu De omgekeerde wereld - Reisverslag uit Bladel, Nederland van Lieke Raes - WaarBenJij.nu

De omgekeerde wereld

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

08 Oktober 2013 | Nederland, Bladel

6 Jaar geleden begon in met 2 weken India, een compleet andere wereld. Een nieuwe blik op de wereld, wijdere kijk. Veilig en begeleid werd ik mee genomen in de wereld van rijst, armoede, hitte, glimlachen, hindoeïsme en 1000 andere dingen die India speciaal maken. Samen met een groep van 35 mensen ging ik dit avontuur aan. 2 Weken kijken hoe het in een ''ontwikkelingsland'' gesteld is.

Vandaag zijn mijn koffers weer gepakt, is er een nieuw visum in mijn paspoort, liggen de tickets klaar, is er weer gedag gezegd maar deze keer is het de omgekeerde wereld.

Ik ben deze keer 2 weken op bezoek geweest, in Nederland. 2 Weken lang heb ik me verbaasd over dingen die voorheen altijd zo normaal leken, heb ik geluisterd naar mensen hoe het hier ging. Heb ik weer even kunnen voelen hoe het is om een goede hete douche te hebben. Een koelkast vol eten, überhaupt een koelkast. Het genot van familie om je heen hebben. Mensen met dezelfde humor en die sarcasme gebruiken. Dingen die niet ''standaard'' zijn voor mij in Ethiopia.

Het zijn twee weken geweest vol met afspraken en geen minuut die niet gepland was. Een hard contrast met mijn leven in Ethiopia waar het verloop van mijn dag met het uur duidelijk word. Ik heb mijn maag gevuld met dingen zoals filet American, harde broodjes, paprika ribbel chips en ga zo maar door. Een hard contrast, mijn dagelijkse voedsel bestaat uit injerra en injerra, wat ik onwijs lekker vind, ik klaag absoluut niet.

Het waren twee weken vol met oude bekende gezichten en vol met ''het einde van iemand missen';. Mensen in je armen sluiten, knuffelen, bij praten, oren en ogen te kort hebben. Familie zien, vrienden zien, wat een genot. Twee weken lang heb ik hier van mogen genieten. Even een beetje oud en vertrouwd.

Vandaag zijn mijn koffers weer gepakt, is er een nieuw visum in mijn paspoort, liggen de tickets klaar, is er weer gedag gezegd, nog even geknuffeld met de puppies.
Maar morgen vertrek ik voor mijn gevoel naar mijn plekje, naar mijn huisje, mijn bedje, naar het continent waar ik verliefd op ben. Ik heb het voorrecht gehad om even omringt te zijn met onvoorwaardelijke liefde maar het is tijd om het volgende avontuur aan te gaan.

Nederland je bent geweldig en fijn maar nu is het tijd dat ik naar huis ga!

Liefs Lieke

  • 09 Oktober 2013 - 02:18

    Nicky:

    Liek, gewoon blij zijn dat je weer naar huis mag! veel geluk en plezier in je hometown

  • 09 Oktober 2013 - 02:19

    Nicky:

    oja... en gefeliciteerd met mij... hahahaha

  • 09 Oktober 2013 - 08:13

    Guliooo:

    T was kort heeeel kort elkaar zien. Maarrrrrrr zet 'm maa weer eens op daar thuis ;) hartjes xxjes

  • 09 Oktober 2013 - 09:01

    Frits:

    Hé Lieke,

    Het blijft mooi om te lezen hoe jij bezig bent met het realiseren van je dromen. Een titel van een bekend boek is zeker op jou van toepassing: dromen, durven, doen!

    Heel veel succes, plezier en sterkte
    Frits

  • 09 Oktober 2013 - 16:27

    Myrthe:


    Hoi Lieke,

    Mooi om te lezen hoe jij je hart volgt. Veel plezier met je volgende avonturen.
    Hopelijk komt daar nog ooit een boek over!

    Liefs,
    Myrthe

  • 09 Oktober 2013 - 20:26

    Smam:

    L ostlaten
    I nnig houden van
    E norm bewonderen
    K rachtig mens
    E cht

    even slikken en we gaan weer door, tot 3 april.

  • 09 Oktober 2013 - 23:17

    Anouk:

    Wijf! ik was zo blij om je weer even bij me te hebben gehad. Nu moet ik weer een half jaar missen. Maar het begint te wennen. Ik ben trots op je, jij jaagt je dromen na zonder stil staan. Laat je door niets of niemand tegen houden en dat waardeer ik ontzettend aan je. Tot over een half jaar chick. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 140351

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 December 2024

Adventures

28 Maart 2013 - 23 September 2015

Ethiopia

28 Januari 2012 - 02 November 2012

Ethiopia

31 Mei 2012 - 02 November 2012

Back to Kenya

09 September 2011 - 14 September 2011

IJsland met Oome Jeroen

01 Maart 2011 - 19 April 2011

Afstuderen in Ghana

11 Juli 2010 - 23 Juli 2010

Onderwijs Expeditie India

30 Augustus 2009 - 28 December 2009

Stage in Kenia

Landen bezocht: